Ve zdravém těle zdravý duch

Cíl vzdělávání

Projekt je zaměřen na celostní rozvoj dětí prostřednictvím smyslových aktivit neboli Sensory play. Sensory play (senzorická hra) je hra, která zapojuje smysly dítěte — hmat, čich, zrak, sluch, chuť a také smysly rovnováhy a pohybu. Má spoustu přínosů pro vývoj dítěte. Děti se během projektu učí vnímat a rozlišovat různé podněty – textury, zvuky, vůně, barvy a chutě prostřednictvím hravých a tvořivých činností. V neposlední řadě děti získají znalosti o lidském těle a zdravotnictví.

Rozvoj smyslového vnímání

  • Dítě se učí vnímat různé podněty – textury, zvuky, pachy, barvy atd.
  • Pomáhá to mozku zpracovávat informace z okolí.

Podpora mozkového vývoje

  • Spojení mezi smysly a mozkem se posilují, což je důležité pro budoucí učení a koncentraci.

Rozvoj jemné a hrubé motoriky

  • Manipulace s různými předměty (třeba mačkání plastelíny, přesýpání rýže apod.) zlepšuje koordinaci a pohybové dovednosti.

Podpora řeči a komunikace

  • Děti často popisují, co zažívají („je to mokré“, „voní to jako citron“), což rozvíjí slovní zásobu a vyjadřování.

Podpora sociálních dovedností

  • Pokud si děti hrají společně, učí se spolupracovat, střídat se, respektovat druhé.

Zklidnění a regulace emocí

  • Některé smyslové aktivity mají zklidňující efekt (např. hraní s rýží), což pomáhá snižovat stres nebo přetížení.

Rozvoj kreativity a fantazie

  • Děti mohou experimentovat, vymýšlet vlastní hry, kombinovat materiály.

Příprava na školní dovednosti

Obsah workshopu - 9 sensoryPlay stanovišť,

  1. Sádrovna - ošetření panenky pomocí sádrového obvazu (jemná motorika, koordinace oko - ruka, hmatové vnímání výrazné struktury, trpělivost a soustředění, kreativita)
  2. Rentgen - pozorování rentgenových snímků prosvícených na light panelu a přirovnávání k části těla - (zrakové vnímání, logické myšlení, koordinace oko - ruka, fantazie, předčtenářská dovednost)
  3. Laboratoř - natahování červeně zbarvené tekutiny do injekční stříkačky, hra s pipetami, nabírání různě barevných tekutin pomocí pipety a míchání barev ve zkumavkách) (jemná motorika a posilování prstů, koordinace oko-ruka, senzorické vnímání, soustředění a trpělivost, předmatematické dovednosti)
  4. U zubaře - čištění zubů - smývání modelíny ze zubů (koordinace oko-ruka, hygienické návyky)
  5. U lékaře - skládání slova doktor z dřevěných kostek podle předlohy, vytlačování obrázků do modelíny/ kinetického písku, vykrajování čísla 155 z modelíny či kinetického písku (jemhí motorika, koordinace oko- ruka, hmatové vnímání, kreativita a představivost, slovní zásoba, soustředění a trpělivost)
  6. U očního - zkoušení brýlí /bez skel), vyšetřování očí pomocí Optotypu (zrakové vnímání, pozornost, sluchové vnímání a porozumění instrukcím, procvičování pravolevé orientace,sociální dovednosti a hra na role)
  7. Zdravé a nezdravé potraviny - vyndávání zdravých a nezdravých potravin pomocí pinzety či ruky z vodních perel a vkládání do trofast desky (jemná motorika, logické myšlení, zrakové vnímání, hmatové vnímání)
  8. Lidské tělo - vysypávání třídících táců rýží, cizrnou, pohankou…pomocí zvoleného náčiní (lžičky, lopatky…) (jemná motorika, koordinace oko-ruka, hmatové vnímání, soustředění a trpělivost,předmatematické dovednosti, fantazie)