Ve zdravém těle zdravý duch
Cíl vzdělávání
Projekt je zaměřen na celostní rozvoj dětí prostřednictvím smyslových aktivit neboli Sensory play. Sensory play (senzorická hra) je hra, která zapojuje smysly dítěte — hmat, čich, zrak, sluch, chuť a také smysly rovnováhy a pohybu. Má spoustu přínosů pro vývoj dítěte. Děti se během projektu učí vnímat a rozlišovat různé podněty – textury, zvuky, vůně, barvy a chutě prostřednictvím hravých a tvořivých činností. V neposlední řadě děti získají znalosti o lidském těle a zdravotnictví.
Rozvoj smyslového vnímání
- Dítě se učí vnímat různé podněty – textury, zvuky, pachy, barvy atd.
- Pomáhá to mozku zpracovávat informace z okolí.
Podpora mozkového vývoje
- Spojení mezi smysly a mozkem se posilují, což je důležité pro budoucí učení a koncentraci.
Rozvoj jemné a hrubé motoriky
- Manipulace s různými předměty (třeba mačkání plastelíny, přesýpání rýže apod.) zlepšuje koordinaci a pohybové dovednosti.
Podpora řeči a komunikace
- Děti často popisují, co zažívají („je to mokré“, „voní to jako citron“), což rozvíjí slovní zásobu a vyjadřování.
Podpora sociálních dovedností
- Pokud si děti hrají společně, učí se spolupracovat, střídat se, respektovat druhé.
Zklidnění a regulace emocí
- Některé smyslové aktivity mají zklidňující efekt (např. hraní s rýží), což pomáhá snižovat stres nebo přetížení.
Rozvoj kreativity a fantazie
- Děti mohou experimentovat, vymýšlet vlastní hry, kombinovat materiály.
Příprava na školní dovednosti
Obsah workshopu - 9 sensoryPlay stanovišť,
- Sádrovna - ošetření panenky pomocí sádrového obvazu (jemná motorika, koordinace oko - ruka, hmatové vnímání výrazné struktury, trpělivost a soustředění, kreativita)
- Rentgen - pozorování rentgenových snímků prosvícených na light panelu a přirovnávání k části těla - (zrakové vnímání, logické myšlení, koordinace oko - ruka, fantazie, předčtenářská dovednost)
- Laboratoř - natahování červeně zbarvené tekutiny do injekční stříkačky, hra s pipetami, nabírání různě barevných tekutin pomocí pipety a míchání barev ve zkumavkách) (jemná motorika a posilování prstů, koordinace oko-ruka, senzorické vnímání, soustředění a trpělivost, předmatematické dovednosti)
- U zubaře - čištění zubů - smývání modelíny ze zubů (koordinace oko-ruka, hygienické návyky)
- U lékaře - skládání slova doktor z dřevěných kostek podle předlohy, vytlačování obrázků do modelíny/ kinetického písku, vykrajování čísla 155 z modelíny či kinetického písku (jemhí motorika, koordinace oko- ruka, hmatové vnímání, kreativita a představivost, slovní zásoba, soustředění a trpělivost)
- U očního - zkoušení brýlí /bez skel), vyšetřování očí pomocí Optotypu (zrakové vnímání, pozornost, sluchové vnímání a porozumění instrukcím, procvičování pravolevé orientace,sociální dovednosti a hra na role)
- Zdravé a nezdravé potraviny - vyndávání zdravých a nezdravých potravin pomocí pinzety či ruky z vodních perel a vkládání do trofast desky (jemná motorika, logické myšlení, zrakové vnímání, hmatové vnímání)
- Lidské tělo - vysypávání třídících táců rýží, cizrnou, pohankou…pomocí zvoleného náčiní (lžičky, lopatky…) (jemná motorika, koordinace oko-ruka, hmatové vnímání, soustředění a trpělivost,předmatematické dovednosti, fantazie)