V rámci činnosti pracovní skupiny bude docházet k výměně zkušeností a odborných znalostí o moderních didaktických formách, metodách, pomůckách a postupech, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí dětí a žáků. Aktivně se bude podílet na celém procesu společného plánování v území a aktualizaci dokumentace MAP a spolupracovat s pracovní skupinou pro financování.Budou identifikováni místní lídři/experti v dané oblasti, kteří se zapojí do práce skupiny a dalších aktivit v území.

Moderní didaktické formy

Moderní didaktické formy jsou takové didaktické formy, které umožňují dětem, žákům a pracovníkům ve vzdělávání, aby byli aktivními účastníky svého vlastního učení a aby byli schopni rozvíjet své klíčové kompetence v reálných situacích.

V případě dětí a žáků se jedná např. o projektové vyučování – zaměření na řešení/ produkt, využití technologií ve výuce, kooperativní vyučování – řešení úkolů a projektů v týmech, využití her a simulací, učení se na základě zkušeností, výuku mimo třídu (zahrnuje praktické aktivity a projekty – exkurze, aktivity muzeí a paměťových institucí, science center atp. a praktické aktivity v terénu), individualizovanou výuku zaměřenou na rozvoj vzdělávacího potenciálu každého žáka atd. V případě pracovníků ve vzdělávání se jedná např. o zážitkovou pedagogiku, propojování formálního a neformálního vzdělávání, využití technologií ve výuce apod.

Zážitková pedagogika

Jde o vědomě řízený postup, díky kterému můžeme dojít se skupinou od zážitku ze hry k požadovanému pedagogickému záměru. Učení zážitkem je založeno na aplikaci cyklů učení zážitkem – posloupností jednotlivých kroků, z nichž první je obvykle akce, zážitek, prožitek.

Aktivizující metody

Jedná se o způsoby výuky, kdy tradiční vyučovací metody založené na předávání hotových informací pedagogem jsou zcela nebo částečně nahrazovány novým pojetím výuky, při kterém pedagog vytváří takové podmínky, ve kterých žák v rámci svých individuálních schopností nové poznatky sám objevuje. Tyto postupy rozvíjejí vlastní poznávací činnost žáka, jeho aktivitu, tvořivost a samostatnost. Patří sem např. metody činnostní, diskusní, heuristické, situační a inscenační, didaktické hry a další komplexnější systémy jako např. problémové či projektové vyučování, partnerská či kooperativní výuka, kritické myšlení, otevřené učení, výuka podporovaná počítačem, badatelská výuka, zkušenostní učení, úkolově orientovaná výuka apod.

Propojování formálního a neformálního vzdělávání

Neformální vzdělávání se uskutečňuje mimo formální vzdělávací systém (formální vzdělávání vede k dosažení určitého stupně vzdělání doloženého certifikátem, např. vysvědčením, diplomem) a nevede k ucelenému školskému vzdělání. Jedná se o organizované výchovně vzdělávací aktivity mimo rámec zavedeného oficiálního školského systému, které zájemcům nabízí záměrný rozvoj životních zkušeností, dovedností a postojů, založených na uceleném systému hodnot. Tyto aktivity bývají zpravidla dobrovolné. Organizátory jsou sdružení dětí a mládeže a další nestátní neziskové organizace (NNO), školská zařízení pro zájmové vzdělávání – především střediska volného času, vzdělávací agentury, kluby, kulturní zařízení a další.